Pri mojom voľnočasovom hraní som dospel k potrebe hrať na in-ear odposluch, aby som si ochránil sluch a mal poriadny zvuk.
Celé som to potreboval vyriešiť tak, aby som minimálne potreboval asistenciu zvukára a ostatných členov kapely.
Najväčší problém vznikol pri situácii, ako dostať do posluchu svoje bicie ak:
- Nechcem kompletne nazvučovať bicie svojou sadou mikrofónov.
- Pretože je to drahé ako to má byť naozaj
- Zaberie to neúmerne veľa času …. festivalové pauzy sú krátke
- Vzniklo by duálne ozvučenie mikrofónmi
- Nechcem sa dohadovať s odposluchovým zvukárom o úrovni bicích do posluchu.
- Váčšinou to nedopadne na 100%
- Nie je čas, pretože každý potrtebuje to svoje
- Ako kapela nemáme vlastný in-ear mixing systém (zatiaľ)
- Ostatní hrajú na klasické monitory, iba ja som in-ear.
Ostatné nástroje sú pár kanálov a to sá zvládnuť dá.
Objavil som vtedy úplnú novinku od Yamaha – modul EAD-10.
Zrazu sa veci vyjasnili a ja som vedel, že pokiaľ nebude kapelná in-ear mix, tak je to skvelé riešenie.
Čo modul obsahuje …
Systém sa skladá zo snímača, ktorá sa upevňuje na kopák a ten zároveň obsahuje aj stereo mikrofón.
Ďalej obsahuje ovládací modul, ktorý sa pripája duálnym káblom s dvomi 6,3mm jackmi k snámaču.
Ja som si systém rozšíril aj o snímač na Snare pre lepší pocit, ale odstupom času si myslím, že to nie je vôbec nutné.
Keď systém zapojím mám v podstate okamžite slušný zvuk bubnov do in-ear slúchadiel.
Modul ponúka množstvo zvukových presetov od klasických až po nezmyselné.
Je možné vytvárať presety a ku každému je možné priradiť tempo.
EAD-10 má metronóm, ktorý je smerovaný do slúchadlového výstupu … nie do Main výstupu.
Takže pokiaľ by ste zvuk EAD-10 chceli použiť aj do PA, je to možné aj keď nie ideálne.
Ako pridať zvyšok posluchu ….
Modul obsahuje AUX In, takže teoreticky si viete od zvukára natiahnuť jeden AUX, ktorý bude obsahovať mix vokálov, gitár a iných nástrojov.
Problém je ale v tom, že AUX In sa primiešava do Main Out… Neviem prečo …
Teda ak by ste EAD-10 používali ako zvuk do PA, tak je to problém.
Ďalšia nevýhoda použitia AUX In, je že jeho úroveň ovládate tým istým ovládačom ako úroveň kliku, takže je to počas hrania celkom problém …..
Vyriešil som to Slúchadlovým prempom ART Headamp 4 Pro
Je to jedno z mála kompaktných zariadení, ktoré umožňuje zmiešať 2 signálové cesty.
Do jedného zo vstupov pripájam EAD-10 s klikom a do druhého odposluchový AUX z mixpultu zvukára.
Zároveň mám separátne ovládanie kliku, bicích a ostatku kapely.
HeadAmp má slúchadlový výstup a cez neho mám finálny mix do in-ear slúchadiel.
EAD-10 a aj HeadAMP majú príslušenstvo na upevnenie, takže oboje dám na spodnú časť činelového statívu.
Ďalším prínosom pre EAD-10 je software pre iOS Rec’n’Share.
Je to ideálny soft na cvičenie, ktorý vie analyzovať tempo nahrávky, pridať klik a meniť rýchlosť nahrávky.
Zároveň umožňuje nahrať Vaše dielo cez kameru telefónu a pri exporte aj vyvážiť úroveň bicích a podkladu.
Po jemnej kompresii je to celkom dobre znejúca kompozícia.
Nižšie prikladám svoje 2 nahrávky pre posúdenie zvuku bicích vo výsledku: (Celé spracované cez iMovie … čiže žiadna audio postprodukcia)
Linky:
Ohodnoťte tento článok
Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení : 2
Ohodnoťte článok ako prvý.